Strona g艂owna / W艂osowe Opowie艣ci PODCAST / 馃帶 Uwa偶aj na BIOTYN臉 z Kobiet膮 w Laboratorium // W艂osowe Opowie艣ci PODCAST

馃帶 Uwa偶aj na BIOTYN臉 z Kobiet膮 w Laboratorium // W艂osowe Opowie艣ci PODCAST

Share Button
Pos艂uchajcie o tym, jak zadba膰 o zdrowie i jakie badania wykonywa膰, aby unikn膮膰 problem贸w z w艂osami.

W艂osy to odbicie naszego stanu zdrowia, dlatego ich wypadanie mo偶e 艣wiadczy膰 o os艂abieniu, niedoborach.

Moim go艣ciem w tym odcinku by艂a Aldona Gajek, kt贸r膮 znajdziecie na blogu Kobieta w Laboratorium oraz Instagramie. Aldona by艂a tak mi艂a, 偶e stworzy艂a “pigu艂k臋” tego odcinka w formie tekstowej. Korzystajcie!

biotyna na w艂osy

Agnieszka Niedzia艂ek: Postraszy艂am biotyn膮, wi臋c od niej zaczniemy. To chyba najpopularniejszy suplement 鈥渘a w艂osy鈥. Dlaczego mo偶e by膰 niebezpieczna?

Aldona Gajek KwL: Biotyna jest u偶ywana do wielu oznacze艅 immunologicznych. W skr贸cie ten model mo偶na por贸wna膰 do puzzli. Odczynniki zawieraj膮 puzzle o pewnym kszta艂cie, czyli na przyk艂ad przeciwcia艂a, a we krwi znajduj膮 si臋 o kszta艂cie odmiennym, czyli na przyk艂ad antygeny, niekt贸re pasuj膮, niekt贸re nie.

Biotyna jest cz臋sto takim w艂a艣nie puzzlem, wykorzystywanym do bada艅. Znakuje si臋 ni膮 przeciwcia艂a zawarte w odczynniku. Te znakowane przeciwcia艂a 艂膮cz膮 si臋 z antygenem i ta biotyna z tego kompleksu 艂膮czy z kolejnym puzzlem. I w艂a艣nie to po艂膮czenie puzzla z biotyn膮 jest wykrywane.

Je艣li kto艣 suplementuje biotyn臋, to tej biotyny ma wi臋cej, odczynnik wychwytuje wi臋cej biotyny i interpretuje to jako wi臋cej kompleks贸w antygen-przeciwcia艂o, kt贸rych tak naprawde nie ma. Albo te偶 blokowa膰 po艂膮czenie si臋 tych w艂a艣ciwych puzzli. Dlatego wyniki mog膮 by膰 nieprawid艂owe.

AN: Czy to powszechne w punktach pobra艅, czy lekarze o tym wiedz膮 i informuj膮? Czy ucieka膰 od lekarza, kt贸ry nie zapyta o suplementacj臋 biotyn膮?

KwL: Raczej nie spotka艂am si臋 z tym, by o tym informowa膰, a teraz w dobie suplementacji wszystkim tak naprawd臋, uwa偶am, 偶e jest to istotne.

Nie nale偶y si臋 martwi膰, je艣li lekarz nam o tym nie wspomni, oni cz臋sto tak naprawde sami nie wiedz膮, na czym te badania polegaj膮. Bardziej to pacjenci powinni informowa膰 lekarza o tym, co za偶ywaj膮. Na pewno nie zaszkodzi wiedzie膰 o tym samemu i zrezygnowa膰 z biotyny na oko艂o tydzie艅 przed badaniami.

Uwaga na biotyn臋

AN: Czy uwa偶asz, 偶e w og贸le potrzebna jest suplementacja biotyny?

KwL: Biotyna znajduje si臋 w wieprzowinie, w膮trobie, 偶贸艂tku jaja, soi, migda艂ach i troch臋 jest jej w warzywach. Tutaj zabrzmi臋, jak jaki艣 coach, ale je艣li mamy prawid艂owo uporz膮dkowan膮 diet臋, nie mamy si臋 czym martwi膰. Jasne, zawsze mo偶e by膰 tak, 偶e czego艣 nie upilnujemy i zaczyna nam brakowa膰. Wtedy warto si臋gn膮膰 po suplementacj臋.

Znalaz艂am publikacj臋, kt贸ra m贸wi, 偶e biotyna nie ma udowodnionego dzia艂ania na w艂osy i paznokcie u zdrowych os贸b. Ale oznacza to osoby bez niedobor贸w. Zawsze mo偶na spr贸bowa膰 suplementacji, je艣li nie daje to 偶adnej zmiany, by膰 mo偶e wszystko w porz膮dku i mo偶na ze spokojem odstawi膰 biotyn臋.

Cz臋sto w tych wszystkich suplementach mo偶na spotka膰 dawk臋 6-200x wi臋ksz膮 ni偶 dzienna zalecana. Moim zdaniem to bez sensu, w膮troba musi to przetrawi膰, a i tak si臋 nie odk艂ada, tylko ten nadmiar jest wydalany.

Warto te偶 spojrze膰 na sk艂ady wszystkich swoich suplement贸w, bo czasami si臋 pokrywaj膮. Biotyna, witamina H, witamina B7 – to wszystko to samo. Nale偶y te偶 pami臋ta膰, 偶e przecie偶 zdarza nam si臋 je艣膰 inne rzeczy ni偶 suplementy, wi臋c w po偶ywieniu te偶 je dostarczamy.

AN: Jakie badania wykona膰, je偶eli zaczynaj膮 nam wypada膰 w艂osy? Czy te badania s膮 p艂atne?

KwL: Je艣li wypadaj膮 nam w艂osy to pierwsze co, trzeba si臋 zastanowi膰 czy nie szkodzi im nasze ci膮g艂e palenie, picie alkoholu, u偶ywki – to wszystko odk艂ada si臋 we w艂osach, obci膮偶aj膮c je. Do tego dochodz膮 ci膮g艂e zabiegi, jak trwa艂a czy te偶 farbowanie, a nawet zbyt mocny szampon.

A co do bada艅, wszystkie badania, kt贸re nie s膮 zlecone przez lekarza s膮 p艂atne dla pacjenta. Pami臋tajmy, by nie przesadza膰. W艂os贸w wypada oko艂o 100 dziennie, je艣li myjemy g艂ow臋 raz na dwa dni i wtedy czeszemy w艂osy, to b臋dzie ich wi臋cej na szczotce ni偶 przy pi臋ciokrotnym czesaniu codziennie. Je艣li si臋 martwimy o wypadanie, nale偶y si臋 uda膰 do lekarza rodzinnego i powiedzie膰 o swoich obawach. Doda膰, 偶e na przyk艂ad pomimo suplementacji biotyn膮 albo 偶elazem sytuacja si臋 nie zmienia.

Badania wed艂ug mnie powinny obejmowa膰 w艂a艣nie 偶elazo, ferrytyn臋 oraz funkcjonowanie tarczycy. Og贸lnie zaburzona gospodarka hormonalna mo偶e dawa膰 o sobie zna膰 w ten spos贸b, ale to wtedy trzeba kopa膰 g艂臋biej, natomiast to, co powiedzia艂am, powinno by膰 chyba tak膮 podstaw膮.

AN: Czy to prawda, 偶e w艂osy mog膮 bardziej wypada膰 jesieni膮, czy to mog膮 by膰 niedobory?

KwL: Prawda i nie jest to zwi膮zane z niedoborami, a z fizjologi膮. Raz, 偶e s膮 to te偶 skutki szk贸d wywo艂anych przez s艂o艅ce lub wod臋 na wakacjach. A dwa, 偶e najcz臋艣ciej zauwa偶amy, 偶e czego艣 nam brakuje, a nie, 偶e czego艣 nam przybywa.

Na wiosn臋 pi臋kniejemy, w艂os贸w jest wi臋cej, s膮 g臋stsze. Nie dzieje si臋 tak, bo natura wymy艣li艂a, 偶e tak b臋dzie fajnie, 偶eby si臋 zakocha膰. W ten spos贸b organizm chroni sk贸r臋 g艂owy przed dzia艂aniem ostrego s艂o艅ca latem. Jesieni膮 wypada ten nadmiar w艂os贸w, poniewa偶 ta ochrona jakby nie jest ju偶 potrzebna. Po prostu.

Wypadanie w艂os贸w powinno zako艅czy膰 si臋 oko艂o stycznia. Wyczyta艂am nawet, 偶e 21 stycznia wypada Agnieszki, uznawanej za patronk臋 w艂os贸w. Przypadek? [NIE S膭DZ臉! przyp. AN]

Je艣li chodzi o jesienne niedobory, to zazwyczaj po lecie jeste艣my lepiej od偶ywieni i zdrowsi, tak wewn臋trznie. Jemy du偶o warzyw i sezonowych owoc贸w, mamy kontakt ze s艂o艅cem. Nawet widzia艂am badania, kt贸re m贸wi艂y, 偶e dzieci pocz臋te p贸藕nym latem i jesieni膮 rodz膮 si臋 zdrowsze i silniejsze, bo matki s膮 w艂a艣ciwie od偶ywione.

AN: Czy modne obecnie sposoby od偶ywiania (weganizm, wegetarianizm, niskot艂uszczowa i niskobia艂kowa dieta) mog膮 mie膰 jaki艣 wp艂yw na wyniki bada艅?

KwL: Je艣li co艣 nam nie jest potrzebne, to uwa偶am, 偶e nie powinno si臋 tego stosowa膰. Jestem na przyk艂ad stanowczym przeciwnikiem stosowania diety bezglutenowej u os贸b, kt贸re takiej diety nie wymagaj膮. Pojawia si臋 coraz wi臋cej bada艅 o szkodliwo艣ci takiej diety, 艂膮cznie z doniesieniami, 偶e mo偶na tym sposobem sobie wypracowa膰 faktyczn膮 alergi臋 lub nietolerancj臋 na gluten. Wtedy taka dieta jest konieczno艣ci膮. Nie m贸wi膮c ju偶 o wielu niedoborach. Cz臋sto taka dieta jest po prostu droga w przygotowaniu.

Ludzie z celiaki膮 naprawd臋 nie s膮 szcz臋艣liwi, 偶e s膮 modni, czasami ma艂y okruszek, zawieraj膮cy gluten potrafi wywo艂a膰 spore dolegliwo艣ci, wszystko zale偶y od stanu. je艣li chodzi o pozosta艂e, mo偶na oczywi艣cie metod膮 pr贸b i b艂臋d贸w eliminowa膰 produkty. S膮 te偶 odpowiednie testy w prywatnych laboratoriach, gdzie mo偶na zbada膰 鈥渃o nam nie le偶y鈥.

Uwa偶am, 偶e je艣li co艣 nam ewidentnie nie szkodzi, nie ma potrzeby eliminowania tego. Je艣li oczywi艣cie kto艣 czuje si臋 lepiej i l偶ej z ni偶sz膮 poda偶膮 bia艂ka, to widocznie, taka dieta mu odpowiada.

Uwaga na biotyn臋

AN: A jak to jest z 偶elazem i ferrytyn膮, jaka jest r贸偶nica? I czy ma to znaczenie w kontek艣cie w艂os贸w?

KwL: 呕elazo to jeden z element贸w potrzebnych nam do 偶ycia, a ferrytyna, to taki jego magazyn. Wa偶ne jest, 偶eby pami臋ta膰 o oznaczeniu 偶elaza i ferrytyny. Bywa tak, 偶e 偶elazo mie艣ci si臋 w warto艣ciach referencyjnych i my艣limy, 偶e wszystko jest w porz膮dku, a gdyby艣my oznaczyli ferrytyn臋, to okaza艂oby si臋, 偶e wcale nie jest tak dobrze i zaczynaj膮 si臋 niedobory.

Ferrytyna pokazuje, ile tego 偶elaza mamy 鈥渨 zapasie鈥. Wynik 偶elaza m贸wi o tym kr膮偶膮cym i je艣li spadnie nam samo 偶elazo, wtedy to ju偶 jest powa偶ny niedob贸r. A w艂osy lubi膮 wypada膰 w艂a艣nie, kiedy brakuje nam 偶elaza, opr贸cz tego cz臋sto p臋kaj膮 k膮ciki ust i cz臋艣ciej dopadaj膮 nas infekcje.

AN: Czy mo偶na/warto suplementowa膰 si臋 na w艂asn膮 r臋k臋? Je偶eli tak, to czym? Czy zale偶y to mo偶e od naszego trybu 偶ycia?

KwL: To mocno zale偶y od naszego trybu 偶ycia. Je艣li kto艣 nie je mi臋sa, to mimo wszystko powinien si臋 mocno wczyta膰 i posprawdza膰 czy dobrze dostarcza wszystkich sk艂adnik贸w w po偶ywieniu w inny spos贸b i z innych 藕r贸de艂.

Suplementacja? W wi臋kszo艣ci nie szkodzi, ale te偶 nie r贸bmy z tego drugiego 艣niadania. Istotne jest te偶 to, kiedy i z czym przyjmujemy. Nale偶y lekarstwa i suplementy i inne takie popija膰 wod膮, bo jest neutralna. herbata, kawa czy nawet soki, mog膮 wzmaga膰 lub hamowa膰 dzia艂anie niekt贸rych substancji.

Jednoczesna suplementacja na przyk艂ad wapnia i magnezu, powoduje wch艂anianie tylko jednego z nich, poniewa偶 odpowiada za to ten sam receptor.

AN: Co uwa偶asz o piciu herbatek zio艂owych: skrzyp, pokrzywa?

KwL: Nie szkodz膮. S膮dz臋 natomiast, 偶e lepsze dzia艂anie mia艂y na w艂osy bezpo艣rednio, na przyk艂ad, jako p艂ukanka czy te偶 wcierka. Niestety nasz organizm cz臋sto traktuje sk贸r臋 i jej wytwory (czyli w艂osy, paznokcie) po macoszemu. Im trafia si臋 wszystko na koniec.

Dziewczyny cz臋sto si臋 skar偶膮, 偶e nie ma efekt贸w, nawet po d艂ugim czasie. Trzeba te偶 pami臋ta膰, 偶e je艣li co艣 nie przynosi spektakularnych efekt贸w przy suplementowaniu, to albo dawka jest za ma艂a, przyjmujemy to niew艂a艣ciwie lub鈥 nie brakuje nam tego. Z niekt贸rymi substancjami jest tak, 偶e organizm ich nie magazynuje na 鈥済orsze czasy鈥 i nie dadz膮 one niesamowitych efekt贸w, bo zwyczajnie s膮 na odpowiednim poziomie.

Pokrzywa jest moczop臋dna. Trzeba wtedy pi膰 naprawd臋 du偶o wody i je艣膰 porz膮dnie. Nie sikamy tylko wod膮, ale mocz zabiera ze sob膮 inne elementy. Je艣li od偶ywiamy si臋 prawid艂owo i nie pijemy 2l pokrzywy czy te偶 skrzypu dziennie, powinno byc ok.
tutaj po艂膮czy艂abym oba powy偶sze pytania w sumie, bo odpowied藕 si臋 艂膮czy 馃槈

AN: Czy jest jakie艣 bezpieczne, korzystne dla nas zi贸艂ko?

KwL: Wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem. Nie ma jednego z艂otego 艣rodka. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e ja jestem wra偶liwa na dzia艂anie pokrzywy, a inni w og贸le nie maj膮 efekt贸w. Najs艂awniejszym powiedzeniem o truciznach, jest to Paracelsusa 鈥淲szystko jest trucizn膮 i nic nie jest trucizn膮, zale偶y to tylko od dawki鈥. Nieco zapomnianym zio艂em wydaje si臋 sza艂wia, mo偶e warto spr贸bowa膰?

AN: Czy picie kawy i herbaty jest zdrowe dla w艂os贸w?

KwL: Znowu, picie w nadmiarze wyp艂ukuje wiele wa偶nych sk艂adnik贸w, a to wszystko ma wp艂yw, bo, tak jak m贸wi艂am, w艂osy i sk贸ra 鈥渮aspokajane鈥 s膮 w ostatniej kolejno艣ci.

Wed艂ug mnie zdrowsza jest herbata (te偶 w umiarze), ale w czasie studi贸w widzia艂am gdzie艣 badania, m贸wi膮ce, 偶e odpowiednia ilo艣膰 kofeiny ma te偶 dobre dzia艂anie.

AN: Tak w og贸le – czy w swojej pracy analizujesz tylko krew, czy te偶 mocz, a mo偶e co艣 jeszcze ciekawego?

KwL: U mnie w laboratorium oznaczamy krew, ale tak偶e mocz, p艂yn m贸zgowo rdzeniowy i p艂yn z jam cia艂a. S膮 laboratoria, gdzie opracowuje si臋 ka艂. W tych bardziej specjalistycznych bada si臋 r贸wnie偶 nasienie, 艣lin臋, wydzieliny z pochwy, w艂osy, a nawet pot.

Uwaga na biotyn臋

AN: Jak cz臋sto warto si臋 bada膰 i jakie badania wtedy wykona膰, uwzgl臋dniaj膮c te w艂osowe? Czy najpierw trzeba i艣膰 do lekarza? Czy tylko krew, czy mocz lub co艣 innego te偶 prawd臋 w艂osow膮 nam powie?

KwL: Wydaje mi si臋, 偶e mocz za wiele o w艂osach nam nie powie. Ale og贸lnie uwa偶am, 偶e raz do roku powinno si臋 wykona膰 morfologi臋, badania tarczycy, 偶elazo z ferrytyn膮 i badanie moczu te偶 nie zaszkodzi. Badania musi zleci膰 lekarz, ale morfologi臋 mo偶emy te偶 wykona膰 za darmo, oddaj膮c krew i tym samym pomagaj膮c innym, do czego bardzo zach臋cam.

AN: Jak si臋 przygotowa膰 do badania krwi?

KwL: Po to zapraszam na bloga, jeden z moich lepszych tekst贸w, moim skromnym zdaniem 馃槈

Na pewno trzeba wypocz膮膰 i odstawi膰 wszystkie u偶ywki na co najmniej 24h. Nie uprawia膰 sport贸w i seksu. Nie zmienia膰 nagle diety. Je艣li chodzi o lekarstwa, nale偶y to skonsultowa膰 z lekarzem, czy chce, 偶eby badania by艂y oznaczone po za偶yciu leku (czasami wa偶ny jest czas) czy chce sprawdzi膰 funkcjonowanie organizmu bez lek贸w.

AN: Co by艣 poradzi艂a panicznie boj膮cym si臋?

KwL: Nie patrze膰 si臋 馃槢

A tak serio, je艣li boicie si臋 wykonywania bada艅, to mo偶na 艣mia艂o o tym powiedzie膰 (to zmniejsza l臋k). Jasne zdarzy si臋 jedna taka zo艂za, kt贸ra odpowie, 偶e j膮 to obchodzi tyle co zesz艂oroczny 艣nieg, ale niejedna osoba Was pocieszy.

A je艣li chodzi og贸lnie o wykonywanie bada艅. Trzeba sobie odpowiedzie膰 na pytanie czy boicie si臋 by膰 zdrowymi? Nie s膮dz臋.

AN: By艂o wiele pyta艅 “zdrowotnych” zadanych przez moich obserwator贸w na Instagramie. Mo偶esz si臋 do nich odnie艣膰?

KwL: Mog臋 馃檪 Aczkolwiek uwa偶am, 偶e na wiele z nich odpowiedzia艂y艣my ju偶 w naszej rozmowie. Nie jestem w stanie odpowiedzie膰 na pytanie 鈥淐zy suplementy pomagaj膮, jakie witaminy s膮 wa偶ne鈥 Wa偶ne s膮 wszystkie sk艂adniki, dlatego tak si臋 tr膮bi o zbilansowanej diecie.

Czy suplementy dzia艂aj膮? To zale偶y od tego, czego nam brakuje. Je艣li komu艣 wypadaj膮 w艂osy, bo ma niskie 偶elazo, a bierze biotyn臋, to nie b臋d膮 dzia艂a膰 i b臋dzie uwa偶a膰, 偶e s膮 najgorsze na 艣wiecie i w og贸le 鈥渙ddajcie mi moje pinion偶ki鈥. Czasem, je艣li nie dzia艂a, to mo偶emy mie膰 wszystkiego na odpowiednim poziomie albo przyczyna mo偶e tkwi膰 g艂臋biej.

By艂y te偶 pytania o 艂ysienie, ale z tym nale偶y si臋 uda膰 do dermatologia. Je艣li chodzi o badania z w艂os贸w, s膮 to wysokospecjalistyczne badania, kt贸rych ja na studiach nie omawia艂am, wi臋c nie mog臋 si臋 na ich temat wypowiedzie膰.

W momencie, w kt贸rym tego s艂uchacie, jest ju偶 nowy post na blogu Aldony: wprowadzenie do suplement贸w i kuracji!

Notatki z podcastu, gdyby kto艣 nie zd膮偶y艂 uchwyci膰, o czym m贸wimy:

Wi臋cej W艂osowych Opowie艣ci:

Sprawd藕 te偶

Historia Pierwszych W艂osomaniaczek z ANWEN W艂osowe Opowie艣ci

馃帶 Historia Pierwszych W艂osomaniaczek z ANWEN // W艂osowe Opowie艣ci PODCAST

Pos艂uchajcie o Historii Pierwszych W艂osomaniaczek w rozmowie z Anwen: r贸wnowaga PEH, porowato艣膰, pierwsze w艂osowe spo艂eczno艣ci. …